evalindagrensman.se INSTAGRAMFLÖDET KÖP MIN KONST
29 juni 2024

SOLO-utställning

Bland Brända Blad


Som keramiker älskar jag att skapa vackra konstverk med leran som mitt canvas. Min passion för keramik speglar sig i varje skapelse jag gör, där varje form och färgval är noggrant övervägda. Att arbeta med leran ger mig inte bara möjlighet att uttrycka min kreativitet, utan också en känsla av lugn och tillfredsställelse när jag formar och skapar. Med varje nytt projekt utforskar jag nya tekniker och utmanar mig själv att växa som konstnär.

“Bland Brända Blad” är en konstnärlig utforskning av skönheten i både det föränderliga bladverket och det brända konstverket. Titeln speglar konstnärens mångfacetterade arbete med både akvarellmålningar på pappersark och keramiska verk inspirerade av växtlighet. Besökare inbjuds att vandra genom en mångdimensionell värld av konst där bladverk och brända verk förenas i en fängslande mix av 2D och 3D. “Bland Brända Blad” bjuder in betraktaren att upptäcka skönheten och komplexiteten i naturens lekande ljus genom min unika blandning av blad.

Vi ses på Vernissagen den 16 juli kl. 13:00!


Följ mig gärna på instagram och facebook där du kan få dagliga uppdateringar om min konst.

/EvaLinda

En proppfull keramikugn, full med stengods, drejade alster som ska brännas första gången av 2
9 Maj 2024

Konstrundan 2024

Mitt konstnärliga äventyr

Dag 1

Idag öppnade jag upp hemmavid för besökare under den första dagen av konstrundan, och det var en dag full av spänning, inspiration och glädje. Att få välkomna människor in i mitt kreativa utrymme och dela min passion för keramik var en upplevelse som fyllde mig med både stolthet och ödmjukhet.

Redan från början kände jag en pirrande förväntan inför dagen. Jag hade lagt ner så mycket tid och energi på att förbereda mitt arbete och skapa en välkomnande atmosfär för besökarna. (Även fast vädret inte direkt visade sig från sin bästa sida). Nu var det äntligen dags att visa upp resultatet av mitt hårda arbete och låta människor få en inblick i min konstnärliga värld.

När de första besökarna kom strömmade glädjen över mig. Att se deras ögon lysa upp när de utforskade mina keramiska verk och hörde mina berättelser om arbetet, hur verken, keramiken kommer till var en känsla som inte kan beskrivas med ord. Det var som om mitt arbete kom till liv på ett helt nytt sätt när det delas med andra.

Under dagen fick jag möjligheten att prata med människor från olika bakgrunder och åldrar, och det var en fantastisk påminnelse om den kraft som konsten har att förena och inspirera människor. Att höra deras tankar och reflektioner om mitt arbete gav mig en ny förståelse för den påverkan min konst kan ha på andra.

Men det bästa med dagen var att få dela min passion för keramik med alla som kom förbi och att se hur mitt arbete kunde väcka känslor och tankar hos besökarna. Att kunna skapa något som berör människor på ett sådant sätt är en av de största belöningarna med att vara konstnär.

När dagen gick mot sitt slut kände jag mig fylld av tacksamhet och glädje över att ha fått möjligheten att ännu ett år, delta i konstrundan. Det var en dag som jag sent ska glömma, och jag ser redan fram emot de kommande två dagarna av upptäckter, möten och inspiration som väntar. Jag är redo att möta er alla som kommer och besöker mig under Konstrundans resterande dagar. Det ser jag verkligen fram emot.

Vi ses!


Följ mig gärna på instagram och facebook där du kan få dagliga uppdateringar om min konst.

/EvaLinda

En proppfull keramikugn, full med stengods, drejade alster som ska brännas första gången av 2
April 2024

Utställningar

Hektisk månad

En stor utställning blev jag utvald till att medverka på. Stockholms konstsalong, som jag var med på under två veckor. Åkte ner med min keramik den 7/4 och hämtade det lilla som var kvar (resten såldes) den 21/4. Det var så mycket folk och så rolig tillställning att vara med på, verkligen! Men ingen rast ingen ro, nu kommer konstrundan i hälsingland på Kristihimmels, därefter så kommer jag att ha en soloutställning på Delsbohus i sommar under två veckor, det kommer att bli mycket jobb inför den, men gud vad fint det kommer att vara. Utställningen heter: Bland Brända Blad, Ett blandverk av bladverk och växtverk. Kom och kika på den, det är keramik och akvarell i en härlig blandning. På bilden här till vänster ser ni Katerina som köpte min fantastiskt vackra Monstera urna! Den kom till rätt hem :)


Följ mig gärna på instagram och facebook där du kan få dagliga uppdateringar om min konst.

/EvaLinda

En proppfull keramikugn, full med stengods, drejade alster som ska brännas första gången av 2
2 mars 2024

Proppfull ugn

Nu är det mildare väder

Och med det innebär det att jag börjar bränna i min ugn. Idag har jag packat den proppfull för en skröjbränning och jag estimerar att det kommer bli minst 3, förmodligen 4 glasyrbränningar av denna skröj. Allt detta som nu produceras är för vårens försäljning på Öppen verkstad vid konstrundan i Hälsingland. Då är du välkommen att komma och besöka mig och min högst tillfälliga butik på den fina glasverandan i den vackra omgivningen på gården Kramens i Hassela. I år så kommer det att finnas massor med skålar och fat, samt naturligtvis en hel del av mina drömaskar.


Följ mig gärna på instagram och facebook där du kan få dagliga uppdateringar om min konst.

/EvaLinda

En proppfull keramikugn, full med stengods, drejade alster som ska brännas första gången av 2
20 januari 2024

Liten men naggande god

Full rulle i verkstan

Sedan i höstas så har jag en verkstad på hemmaplan, det är skönt, det ger mig tid, kraft och ro att hinna med det jag vill när jag har lust. För det är luftdrivet det jag gör och något som jag vill att det ska fortsätta. Så inga krav ligger på mig gällande min verkstad och det som kommer ut från den, bara lust, själ och hjärta. Det är ren avkoppling, en rekreation som jag får njuta av när min tid finnes för den. Här på bilden ser ni en liten liten drejad vas. Lika kul och svårt det är att göra stora pjäser är det faktiskt att göra pyttesmå. Det som faktiskt är enklas att göra är verk som är...ni vet...lagom ;)



Följ mig gärna på instagram och facebook där du kan få dagliga uppdateringar om min konst.

/EvaLinda

En fin kopp i stengods glaserad i skiffergrå sidenmatt glasyr, toppad med en höstbrun glansig på toppen
2 juli 2023

Tiden rinner i väg

måste göra checklistor

Hinner jag göra inlägg, uppdatera bloggen, packa varor, arbeta  och plantera ut allt jag odlat och inte minst sköta om allt? Svaret är naturligtvis, NEJ! Jag hinner inte  med allt och då är det bara att göra checklistor på det som jag inte får glömma bort, varesig det är på jobbet eller om det är hemma, sedan så gäller det att prioritera. Här hemma prioriteras det att vara utomhus, sköta om odlingarna och allt sådant som har med naturen att göra. Det ärockså min inspiration då jag sitter i mörkrets november och gör någon skapelse. Så att jag inte är helt synlig i sociala medier till100% är inte konstigt. Jag hinner helt enkelt inte. Det kan vara så att jag kommer att prioritera annorlunda framöver, men just nu så får uppdateringen av hemsidan vila lite för jag kommer att lägga stor kraft till att göra iordning min keramikstudio.  

Ha en UNDERBAR sommar så hörs vi i höst, och då hoppas jag att jag inte bara har en verkstad klar utan jag har en webbshop klar till senhösten :D


Följ mig gärna på instagram och facebook där du kan få dagliga uppdateringar om min konst.

/EvaLinda

En fin kopp i stengods glaserad i skiffergrå sidenmatt glasyr, toppad med en höstbrun glansig på toppen
21 Mars 2023

En hektisk månad

i keramikverkstan

En hektisk månad, men en underbar månad. Jag kan säga att 27 års törnrosa sömn sedan jag tog en "paus" från keramiken har gjort mig gott. Det har....kan jag säga marinerat mig? *skratt* Ja, det är lite åt det hållet faktiskt. Ibland så behöver en kunskap få ligga och vila för att kunna komma ut på bästa sätt. Därtill med min erfarenhet på andra ting, saker som jag gjort genom åren kommer även här väl till pass. Ni vet, den gången du satt på tex matte-lektionen och funderade på varför du skulle lära dig just denna uträkning, och du tänkte att detta kommer jag aaaaaldrig behöva någonsin i mitt liv.... Så fel en människa kan ha. Och det hade jag, för jag var just den personen, (att jag sedan utbildade mig till ingenjör, det är en annan historia). Nu pratar vi om keramik. Jag behöver faktiskt alla möjliga uträkningar i keramiken. Jag behöver mina kunskaper i kemi, i fysik, i matematik. Jag behöver också min estetik, mitt sinne för att se mönster, logik. Jag behöver min strategiska förmåga. Jag behöver vara väldigt operativ, men samtidigt intuitiv och förändringsbenägen. Dock med stor portion tålamod och ta lätt på motgångar och vara glad ändå när den finaste skulpturen går sänder eller en glasyr beter sig underligt och förstör intrycket. Så...Ja, jag fattar,  detta med 27 års bortgång, eller ska jag säga 27 års ingång. ..Denna tid har varit till min fördel och det ser jag nu när jag inte behöver bekymra mig så mycket över olika moment utan de bara sitter där och jag kan skapa det ena efter det andra, producera, träna, göra...bara vara i det nu som finns och vara glad för det som kommer fram ur mina händer.  Men en hektisk månad har det varit då mycket som jag vill prova att göra ligger i en lista bara för att bockas av, ett efter ett. Senaste i raden av "avbockningar" är att göra egen glasyr, men det får jag prata om i ett annat inlägg för det är verkligen ett stort ämne som inte hinner avhandlas här just nu.


Följ mig gärna på instagram och facebook där du kan få dagliga uppdateringar om min konst.

/EvaLinda

En fin kopp i stengods glaserad i skiffergrå sidenmatt glasyr, toppad med en höstbrun glansig på toppen
10 Februari 2023

Resultat


Resultatet av det arbete vi alla lägger ner i vårt arbete tycker jag är spännande att se, och även tillfredställande samt i vissa fall frustrerande. Ibland så kan en besvikelse bli en succé, när det fått gro till sig i hjärtat. Det kan vara så att min ide har sett annorlunda ut i min tanke och teori än vad som kommer ut genom mina händer och sedan hur materialet reagerar. Detta är detsamma oavsett vilken konstart jag utövar. Det finns alltid denna oförutsedda delen, det som vi inte riktigt kan räkna med, det som är i material eller i en stunds ögonblick, som gör att precis då ändras allt. Till det bättre, eller till det sämre, till lätt eller till tungt eller till ingenting alls. Konst är också väldigt förlåtande, något som känns som skit i mina ögon för att jag tycker blev misslyckat med några processer är guld värt i andras ögon. Jag har ett sådant exempel inom keramiken. Min lövfågel som jag experimenterade glasyr på och inte riktigt lät glasyren torka upp ordentligt, slarvade lite med att torka bort gammal glasyr och la på två glasyrer på varandra som inte riktigt är kompatibla. Ni vet, det var som att hälla vatten på en gås, det kröp och rann bara av. Det jag har kvar är spridda skurar av glasyr på godset inte denna färgprakt som jag hade i min tanke. Det var en stor besvikelse när den kom ut från ugnen, mestadels var jag nog bara arg på mig själv för att jag inte väntade in processen och hade för dåligt tålamod. Jag ville ju att den skulle bli klar nu, inte sen. Men ack vad jag fick lära mig att det är att ta den tid det tar, inte skynda, för annars... ja då blir det som det blir, som det nu blev.  Det intressanta var att denna lövfågel har blivit en av de mest omtyckta skulpturerna jag gjort, och min man vägrar att vi ska sälja den. Den är liksom nu intecknad av honom och är nu ställd i ett av våra sovrumsfönster så solen kan gå ner skimrande över fågeln varje kväll. Ja, hur det kan bli ibland...

Följ mig gärna på instagram och facebook där du kan få dagliga uppdateringar om min konst.

/EvaLinda

Lövfågel, skulptur ca 40 cm hög
11 Januari 2023

Glasering


Glasering av skröjbränd lera, och i mitt fall stengodslera är ett eget kapitel för sig. Det är, tycker jag både svårt, men samtidigt enkelt att göra. Enkelt utifrån att det kan i princip bara vara att doppa din kopp i glasyren och sedan är det klart, men svårt när det gäller att räkna ut hur glasyren ska bete sig på godset, kontra godsets ursprungsnyans, och hur de glaserade ytorna är placerade. horisontella, vågräta etc. En del glasyrer är rinnande vilket kan skapa fina effekter, andra krackelerar ytorna, får dem att spridas, eller helt enkelt stå blixt stilla. Några glasyrer har en färg vid en doppning och en annan vid tre doppningar. Det finns glasyrer som lämpar sig att penslas, och de som absolut inte lämpar sig till det överhuvudtaget. Det finns också glasyrer som inte tycker om varandra och inte ska beblandas med varann. Ja, som ni säkert förstår så finns det massor och åter massor av olika kombinationer som kan bli bra, men även sånt som kan gå helt käpprätt åt skogen. Jag har hunnit med flera av båda kategorierna. Visst vi kan göra glasyrprov, och det ger en indikator om vilket håll det kan gå... men absolut inga garantier. Sen förstås så ska vi inte tala om hur det sedan går till inne i ugnen, vart godset står, hur nära det är elementet eller inte... Ja, börjar jag tänka på alla dos and don´t :s så skulle jag springa långt, långt bort från allt vad keramik heter. Visst det finns vedeldade ugnar som gör makalösa fina bränningar på godset utan glaseringar, då slipper man detta moment, och jag gillar dessa orangea färgerna som kan uppträda, samt denna metalliska färg, men jag är liksom (inte än åtminstone) typen som älskar att elda i typ 12 timmar i sträck. Jag har varit med om att bränna en tjärdal, och det räcker för mig! Dessutom så är jag förtjust i att blanda glasyrer och få till färger som går in i varandra och mixas, mest inom grönt till blått. Jag tror också att jag gillar mest att ha mörka leror ej glaserade förutom vissa detaljer. (som min monstera-urna, ni hittar den på min instagram eller Facebook i glaserad och klart utförande, det är denna bild här bredvid ett blad som jag glaserar) De ljusa lerorna passar bäst att vara helglaserade, de är liksom intetsägande oglaserade. Men det är min smak det förstås.

Följ mig gärna på instagram och facebook där du kan få dagliga uppdateringar om min konst.

/EvaLinda

Penslar på en mer mörk grön glasyr på en ljusare smaragdgrön glasyr
18 December 2022

Naturfotografi


Att utforska naturen genom min kameralins är något som fascinerar mig. Att se det lilla i det stora, att se skönheten och konsten i strukturer, en uppbyggnad. En naturlig ingenjörskonst! För mig är det självklart att följa naturen och dess årstider, att värna om den men också att dokumentera den. Jag ser det lilla, det osynliga, kanske det obetydliga men ändå så värdefulla. Att titta in i denna lilla men ändå stora värld gör mig glad. Vissa under från naturen är svåra att fånga med kameralinsen så den får jag bara njuta genom mina egna ögon. Det senaste ögonblicket av vördnad och även av barnslig glädje var när jag körde i mörkret efter en grusväg långt in i Hälsinglands skogar och berg. Ljuset från bilen väckte kristallerna i snön som låg som en fluffig dröm över alla grenar på träden och över all mark och väg. Det var som att köra igenom ett sagolandskap. Det bara gnistrar som diamanter överallt! Denna bild som du ser här bredvid är ett ensamt strå som blivit kvar på vår täkt och som kämpar i vintern. Temperaturen går ömsom ner som upp och bildar is och vattendroppar. Här har jag fångat dem båda. För mig gärna på instagram och facebook där du kan få dagliga uppdateringar om min konst.

/EvaLinda

EvaLinda har en förkärlek till att fota nära naturen och vara i de små ögonblicken. Såsom när is går till vatten.
30 November 2022

Svart/Vitt


En månad där jag tecknat en hel del och utforskat de villkor och vrår som tillstår inom mig själv gällande svart/vitt och linjer. Jag har målat en hel del inom kategorin linjer/geometri samt tiny houses, vilket för mig speglar människan i olika skeenden och tillstånd. Ni som känner mig vet om att jag har en teknisk bakgrund och har jobbat mycket med samhällsfrågor samt även med samhällsplanering av olika slag vilket jag tycker är roligt och intressant att ta med i min konst. När jag tycker att det presenteras bäst är när jag får måla upp det på detta sättet, att spränga lite gränser, att få trycka ut denna fyrkant och rota lite i hörnen för att se vad som finns i gömmorna. För mig gärna på instagram där du kan få dagliga uppdateringar om min konst och det jag håller på med inom den kategorin.


/EvaLinda

En målning med tusch och akvarell.
27 Oktober 2022

Keramik

#JustLeafs


Hela oktober har varit fylld av lera och skapande varenda fri minut jag haft över. Att skulptera och jobba med projektet har fått mig att slappna av och bara finnas där i skapandet. Ingen stress utan bara skulpterande, ett byggande och formande av det som vill komma fram. Hos mig så är det löv i alla dess former.

Jag vet inte riktigt vad det är, men något med löv får mig att känna ren glädje. Det är något i löv som är förunderligt, det är helt perfekt i sin enkelhet, men ändå en del i en samhörighet, i ett grupp, i en biotop. Biotopens speciella egenskaper gör att vissa organismer trivs bättre än andra och biotopen påverkar därför vilka djur och växter som lever i området. Det gör att jag tycker bladen, löven, är väldigt unika och som får mig att vilja tolka dem.

Vad som nu händer i november kommer inte vara så svårt att räkna ut. Det blir fortsättningsvis en hel del kring projektet, både inom keramiken men även inom måleriet där jag håller på att sätta ihop ett mönster som jag har tänkt ska bli en tapet framöver. Jag har också ett mönster till ett möbeltyg som ligger och lurar i min hjärnbark och som vill komma ut i tryck. Där skulle jag verkligen vilja hitta en gammal 50-60 tals fåtölj som jag får ta hand om och klä om och rusta upp. Det skulle vara verkligen roligt att göra det konstverket med tyg komplett genom att färdigställa tygets funktion i sin helhet.

Det blir att lägga varje minut och sekund jag har över till att få till dessa skulpturala pjäser med de löv jag nu har i min tanke ut i en fysisk form, och även jobba vidare med mina mönster idéer för att se hur de kan utvecklas vidare.

/EvaLinda

EvaLinda vis sin stora skulptur med monsterablad. Skulpturen som är under uppbyggnad är ca 50-60cm hög och kan även användas som en vas eller urna.
6 Oktober 2022

Projektet

#JustLeafs


Projektet justleafs, ja vad kan jag säga om det? Det är något som jag velat göra väldigt länge och nu så har tiden kommit till den punkt att jag försöker mig på det. Tanken är att jag ska ha fyra vinklar på mitt fokus och fokuset är blad. När jag säger blad så menar jag naturligtvis löv, och det är därför projektet heter justleafs, eftersom det handlar om bara löv. Mer om själva konceptet och varför jag gillar löv och vill vidareutveckla mitt förhållande till dem har jag skrivit lite mer om på min portfoliosida. Jag tänker mig att jag ska skriva mer om det här i bloggen framöver också. Just det, jag kanske ska avslöja vad mina fyra vinklingar är på projektet och hur jag ska gestalta bara löv, jo, tanken är att de ska gestaltas i Keramik, Akvarell, Tapet och Textil.

Hur den tanken rent i detalj är tänker jag inte avslöja nu, det vore som om jag berättade vad som låg i paketet innan du öppnat det. Ja, så nu får jag bara hoppas att allt går bra med det som jag tänker göra och att det kommer att finnas något galleri som känner att detta känns spännande att ställa ut till försommaren 2023 då mitt projekt är tänkt att vara klart.

Jag hoppas på det!

/EvaLinda


EvaLinda vis sin stora skulptur med monsterablad. Skulpturen som är under uppbyggnad är ca 50-60cm hög och kan även användas som en vas eller urna.
September 2022

Art Show Uppsala

100 konstnärer och över 1000 konstverk

Den 10:e september var jag nere i Uppsala och ställde ut på Art Show. En härlig tillställning som arrangeras av Galleri Zeitgeist. Jag med en hel del andra konstnärer var med och ställde ut. Samma helg så var det kulturnatta i Uppsala. Det innebär att det var tusentals med människor som kom till oss! Otroligt roligt! Följ med mig i mitt instagram eller facebookflöde så får du uppdateringar kontinuerligt. På allt nytt jag skapar och historier runt om dem.

/EvaLinda


EvaLinda vid sin utställning på Art Show i Uppsala
Juli 2022

Sommarutställningar!

Underbara och roliga sommar

Sommaren 2022 är än så länge underbar. Det har hänt massor och det spirar inte bara i växtligheten utan även i min inspiration och även utställningsmässigt. Jag har varit med på samlingsutställningar och även haft några privata hemmautställningar. Flertalet målningar har under denna sommar hittat nya hem vilket är väldigt roligt. Under hösten så kommer det hända fler spännande saker, så häng på i mitt instagramflöde. Där postar jag ofta, ofta, men jag gör även uppdaterade inlägg lite nu och då här på min hemsida.

/EvaLinda


EvaLinda vid sin målning
Juni 2022

Jurybedömd utställning

Härlig är jorden 11/6-24/6 2022


I April 2022 skickade jag in denna målning till en jurybedömd utställning som skulle vara på galleriet DelsboHus. Jag fick veta efter ansökningstidens utgång att jag med mitt verk hade blivit antagen till utställningen som var en grupputställning med konstnärer med Hälsingeanknytning. Endera att du bor i Hälsingland eller att du är född eller uppväxt i Hälsingland. Det var verkligen roligt att få vara en av dessa konstnärer och fantastisk med folk på vernissagen den 11/6, och många vackra verk. Av över 100 inskickade verk så valdes 50 verk ut till utställningen.

Juryn tillika konstnärerna som bedömde konstverken bestod av: Dieter Kluge, Akvarell, Christina Kluge, bildväv och Agneta Nordenström, olja

/EvaLinda


Februari 2022

Här är det ljust och härligt!

Äntligen är ateljén en verklighet.

I min ateljé finns ljuset och lugnet att vilja skapa. Tiden är också inne att kunna spendera mina kvällar och helger precis med vad jag vill, att måla! Mitt mål är att under 2022 kunna ställa ut live så att fler kan få se min konst på plats, även fast detta digitala myller av medier är fantastiskt som gör att jag redan har fans i Frankrike, Norge, Indien etc, förutom Sverige förstås. Det är förbluffande och märkligt. Men det gör mig glad och tacksam att min konst når ut i världens alla hörn. Om du scrollar lite längre ner på sidan kommer du till mina kontaktuppgifter och länkar till både min facebooksida och mitt officiella instagramkonto där du kan följa mitt arbete i ateljén.

/EvaLinda


Kontaktuppgifter

Vill du kontakta mig?

Du kan mejla mig eller skicka mig meddelande via mitt officiella instagramkonto eller via min facebooksida,

EvaLinda Grensman

Om mig

Jag har alltid haft intresse för färg och form sedan unga år. Tyckte väldigt mycket om att måla och rita. Intresset fick lite extra fart när jag som tidig tonåring fick följa med min far och min morfar, båda autodidakta målare, till en lokal konstnär (Ardlin), så att jag med dem kunde få lära mig att måla i olja från grunden. Under högstadiet fortsatte mitt intresse för bild och form växa och efter grundskolan utbildade mig inom musik på det estetiska programmet i Lycksele. Därifrån tog jag mig vidare till scenisk framställning på Edelviks folkhögskola och där fick jag också min första kontakten med foto och film vilket jag tyckte var ett underbart konstuttryck. Där jobbade jag mycket med fotot och filmen som konstuttryck vilket har följt mig genom livet från det analoga till det digitala. Det konstuttrycket bar mig fram till ett av de företag som jag startade och drev under 2010-talet. Jag använde där min kreativitet i fotot till att skapa konstnärliga uttryck av artister i deras sceniska framställning av sina låtar. Av dessa bilder sålde jag in dem till tidningar och till artister, dess omslag och i någon bok. Jag tog också på mig vid några tillfällen att fota några bröllop som var speciellt vackra och annorlunda. Jag har alltid tagit på mig annorlunda projekt för att kunna skapa konst i det specifika ögonblicket. Svårt, men roligt under de år jag höll på med det.

På Edelviks folkhögskola gick jag även en konst och konsthantverkslinje, där fick vi prova på flera typer av uttryck. Keramik och dess olika leror och tekniker, som jag sedan tog vid och tog extra kurser 1996 hos en keramiker, men även olika typer av måleri såsom, olja, akvarell, kroki, teckning, krita mm. Vi jobbade även med textil såsom tygtryck, sidenmåleri, sömnad och broderi samt vävning, tovning mm. På Edelvik lärde jag mig massor av konstnärliga uttryck som gjorde att jag kunde jobba vidare med det som jag var intresserad av och ville lära mig mer om.

Det som är intressant idag och som jag ser i mitt egna konstnärsskap är att jag gärna blandar olika uttryck från både den estetiska och tekniska världen. I mitt huvudyrke idag arbetar jag mycket i denna tekniska värld och det gör att jag i mitt konstnärsskap får en fin mix av olika världar. Betraktaren ska kunna känna igen sig och läsa in dessa världar och se att det ena utesluter faktiskt inte det andra, det kan hänga ihop, vilket jag själv tycker bevisar det faktum. Det är också något som jag gärna vill kunna ge uttryck för mer framöver i mina bilder och målningar.

På Storumans folkhögskola läste jag inte bara upp högskolebehörigheten samt en fjäll och naturutbildning utan jag tog även en kurs i naturfotografi, vilket kopplar mitt fotointresse med måleriet. Under denna tiden experimenterade jag gärna med akryl som började komma rätt stort då. Jag gick rätt snabbt över till akrylmåleri från olja, just på grund av att jag ville gärna måla ”vått i vått”, men kunde inte få till detta transparenta och dimensionella med oljebaserade färger. Det gjorde att jag letade mig fram med vattenbaserade färger med mycket pigment och limmade fast foton på canvasduken och målade olika lager på lager för att hitta mitt uttryck. Det var en mycket lärorik period som sedermera gav mig in på porträttmåleri i storformat som skulle ha det samtida i fokus. Det var som att idag ta en ögonblicksbild med sin mobiltelefon. Så var min tanke då, även fast den meningen inte fanns utformad. Dessa mobiltelefoner och det uttrycket var inte ens känt och uppfunnet än. Men den metaforen speglar bra hur den känslan jag hade var.

Från allt jag hittills lärt mig inom färg och form, inom olika uttrycksmedel och denna längtan efter naturen, växtligheten och det skapandet, fick jag möjligheten att köpa en blomsterhandel och gå en privat yrkesskola i Stenungsund, där jag med andra studenter lärde oss hur vi skapade konst genom blommor. Det var som att måla en tavla, dreja en vas, skapa en skulptur och gjuta ett fundament på samma gång. Detta uttryck att skapa med blommor var något som var fantastiskt, men på samma gång väldigt svårt då det är ett ytterst levande material. Det var också ett av tjusningsmedlen då vetskapen att konstverket bara lever en kort stund, men i minnet för evigt.

Jag hade årliga utställningar med mina skapelser som jag gjorde en gång per år. Det bestämdes ett givet tema varje år. Jag minns tydligt det år då jag hade ”födelse till död” som tema. Det blev verkligen omtalat då ingen tidigare där hade vågat att visa döden så avskalat och med hjälp av blommor. Jag fick både ris och ros för utställningen. Många hade synpunkter på att jag ställde ut binderier som anknyter till döden. Men det är ju det som är konst tänker jag, det ska påverka och väcka frågor hos betraktaren.Under 2023 studerade jag Konstlinjen på Årsta FHSK för att utveckla vidare främst mina uttryck inom keramiken, men även känslan av att jobba med projekt. Under de senaste fem åren har jag landat i vad som är mitt uttrycksmedel. Jag målar nu uteslutande i akvarell och tusch på papper, både på grova ytor och släta ytor beroende på vad för motiv och uttryck jag vill förmedla. Därtill skapar jag skulpturer i lera, och gör även vardagsföremål som har skulpturala former. Naturfotografi är också en stor del av mitt konstuttryck. 

Av det jag berättat ovan så kan man se att blommor, blad, natur och arkitektur kopplat till livet är något som är genomgående i mina motiv. Du som betraktar får känslor och egna tankar när du ser mina bilder och målningar. All min konst är skapad i samklang med mitt innersta ljus, varje verk lever sitt eget liv då den väljer att bli skapad. Och när du ser på min konst så berör den dig där den bör beröra. Var vet bara du själv.

Jag hoppas att jag inspirerar till just detta faktum och jobbar aktivt genom min konst att göra just det.